Kontrola biletowa

  1. Kontrolerzy mogą prowadzić kontrolę samodzielnie lub w zespołach.
  2. Kategorycznie zabrania się prowadzenia kontroli w stanie nietrzeźwym lub wskazującym na spożycie alkoholu.
  3. Wygląd kontrolerów w trakcie prowadzenia kontroli musi być schludny, a sposób prowadzenia kontroli kulturalny.
  4. W trakcie wykonywania czynności kontrolnych kontroler legitymuje się – umieszczonym w widocznym miejscu – identyfikatorem. Na każde żądanie pasażera, kontroler musi umożliwić spisanie swojego numeru służbowego oraz poinformować o miejscu i terminach składania reklamacji.
  5. Kontrola może być podjęta po upływie czasu niezbędnego do skasowania biletu.
  6. Kontrola papierowych biletów jednorazowych polega na sprawdzeniu nadruku powstającym na bilecie w wyniku kasowania oraz sprawdzeniu uprawnień pasażera do ewentualnej ulgi.
  7. W odniesieniu do kart elektronicznych kontrola polega na sprawdzeniu:
    1. w przypadku dokonywania opłaty gotówką zapisaną na karcie (elektroniczną portmonetką):
      • zarejestrowania przejazdu na danym kursie,
      • dokumentów uprawniających do ulgi (w przypadku opłaty ulgowej),
      • przynależności karty do posługującego się nią pasażera na podstawie umieszczonego na karcie zdjęcia – w przypadku karty imiennej,
    2. w przypadku karty z opłaconym biletem okresowym:
      • przynależności karty do posługującego się nią pasażera na podstawie umieszczonego na karcie zdjęcia,
      • zarejestrowania przejazdu na danym kursie,
      • czy wykupiony bilet okresowy uprawnia do danego przejazdu,
      • dokumentów uprawniających do ulgi (w przypadku opłaty ulgowej),
    3. w przypadku karty zarejestrowanej jako bezpłatna: przynależności karty do posługującego się nią pasażera na podstawie umieszczonego na karcie zdjęcia.
  8. W razie stwierdzenia braku odpowiedniego biletu lub dokumentu upoważniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego – kontroler winien wystawić wezwanie do zapłaty w wysokości ustalonej w Regulaminie KLA.
  9. W tym celu kontroler ma prawo żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości pasażera.
  10. W razie odmowy udostępnienia dokumentu oraz niemożności ustalenia tożsamości pasażera, kontroler może zwrócić się do funkcjonariuszy Policji oraz innych organów porządkowych o podjęcie czynności zmierzających do ustalenia tożsamości pasażera.
  11. Zabrania się kontrolerom przyjmowania gotówki, przyjmowania przedmiotów od pasażerów tytułem „zastawu”, odprowadzania pasażerów do mieszkań, wyznaczania innych miejsc i terminów zapłaty niż to wynika z druku wezwania do zapłaty.
  12. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony – kontroler ma prawo zatrzymać powyższy dokument.
  13. W trakcie wykonywania czynności służbowych kontroler obowiązany jest udzielać pasażerom informacji w sprawach dotyczących taryf oraz rodzajów biletów, przebiegu linii komunikacyjnych, przepisów porządkowych obowiązujących w pojazdach.
  14. W sprawach spornych pasażer ma prawo w ciągu 7 dni od wystawienia wezwania do zapłaty odwołać się pisemnie do Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Kaliszu.
  15. Podstawą do rozpatrzenia odwołania będzie wyłącznie dokument w formie pisemnej.
  16. Reklamacje można składać w Punkcie Obsługi Klienta MZDiK na ulicy Dworcowej 1 w Kaliszu, od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30.
  17. Reklamacje rozpatrywane będą w oparciu o obowiązujące przepisy.